Spöböj på eftermiddagen!

Brukar skämtsamt säga till min hustru att de enda som ringer mig nuförtiden är fogden och min rehabläkare (strokeläkare). Denna gången när telefonen ringer och jag svarar är det en bekant röst som undrar om jag är sugen på att fiska regnbåge någon dag under veckan. Herre jösses det var säkert minst femton år sedan jag fiskade regnbåge så givetvis svarade jag ja på Lasse K;s fråga. Vid tolvsnåret på torsdagen (läs igår den 17/10) plockade Lasse upp mig och vi styrde kosan mot Snärjebäcken. Måste erkänna att jag fick rota en hel del i förrådet för att hitta alla mina gamla regnbågsflugor. Flugspöt som fick följa med var givetvis mitt gamla cane-spö. Vad annars? Hade även med mitt kolfiber klass 6 ifall något skulle hända med mitt gamla cane-spö.

Väl framme så riggade jag upp mitt cane-spö och Lasse riggade upp sitt smäckra Loop Blue line klass 3-4 med en finfin System2 rulle. Vilket flugspö detta är och vilken rygg den har för att vara klass 3-4. Själv så började jag med en geting och Lasse med en svart nymf som han snabbt kände några dragningar på. Bytte till en Booby och hade ett följe sedan inget. Efter en timme så bestämde vi oss för att ladda batterierna med en fika. Lasse sa att han glömt fikat men jag svarade snabbt och säkert att det gör inget för jag har med mackor så det räcker till oss båda. Så fel jag hade, jag hade oxå glömt fikat hemma. Är detta senil varning på oss båda månne? Som tur så hade jag med mig lite Schweizer nöt så att vi fick i oss lite näring i alla fall.

Började vaka lite bättre nu och Lasse visade mig en gigantisk nymf (stor bäcksländenymf) och undrade vad jag trodde om den. Tja varför inte om du har med ditt lax-spö på 14 fot. Givetvis så knöt Lasse på en mindre svart nymf och det tog inte många kast förrän han drillade en finfin båge på halvtannat kilo. Nu startade ett race som hette duga. Tillsammans så tappade vi nog tiotalet urstarka regnbågar, tafsar small av och landade full pott dvs två fina regnbågar var. Vi hade helt enkelt ett otroligt fiske i Snärjebäcken. Med ett väder som var fantastiskt, inget regn och vindstilla. För att inte tala om miljön. Vi slutade fiska vid femsnåret, ja jag orkar inte mer än typ tre timmars fiske men jag var otroligt nöjd med fisketuren. Tror att Lasse var det oxå. Tänk vad man kan nörda in sig på havsöringsfiske och glömma helt bort hur kul det är med regnbågsfiske. Jag kommer definitivt att fiska regnbåge igen inom en mycket snar framtid det är ett som är säkert

Skitfiske på eder mina damer och herrar.

Lasses gigantisk Bäcksländenymf. Finns på riktigt mycket sparsamt norr över. Har ej själv sett någon. Tror den heter på latin Dinocras cephalotes.
Tur att chokladkakan var med.
Lasse landar en finfin båge.
Min första båge landad
Härlig natur kring Snärjebäcken
Lasse vandrar till nya heta spots
Inte helt fel att grilla en korv här.
Det här inlägget postades i Fiskerapporter och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 svar på Spöböj på eftermiddagen!

1. Lars Karlsson skriver:

Helt klart en underbar eftermiddag med trevligt sällskap. Hösten med alla sina färger och lugn, en natur i väntan på vintern för att avsluta året. Och på köpet riktigt bra fiske. Tack Seppo för en givande tur.