Fisket håller i sig!

Efter att ha avslutat ett möte i Borgholm var det dags att åter göra ett försök på sydöstra sidan. Efter ett kort försök igår kväll utan resultat ville man ju ha några dragningar i flugan igen. Hämtade Lasse vid innan fem och rullade iväg. Väl framme såg vi att vi oroat oss i onödan , nästan bleke.. Dmi hade höga vågor fram till fem , men det måste lagt sig bra mycket tidigare? Kristallklart i vattnet kändes inte helt hundra , men mat fanns i överflöd.

Vi drog lott om vem som skulle få hot spoten , Lasse fick den och jag fick börja traska. Precis innan sex vadade jag ut och började fiska mig söder ut mot Lasse. Efter 100m och inte en dragning kändes det som det skulle bli trögt. Lasse ringde och hade samma erfarenhet , men jag sa att vi byter inte utan hoppas på mörkrets inbrott. Men när jag kom ut på revet klev det på en liten blank -1 , i det lite mer färgade vattnet. Några kast senare smäller det på bra och upp kommer en blank runt 2 som jag inte orkade vada in de ca 100meterna med. Utan den fick simma tillbaka , nu när det kändes som det släppt. På andra sidan av spetsen returnerar jag två besor 1.5 och +2kg på två kast. Drar kast tre och bränner en som hoppar ur vattnet och flugan släpper. Och hinner inte så långt innan jag ser en i ytan. Drar ett kast och det smäller på bra , bra fight och en blankbesa +3 returneras. Ser en ny i ytan efter några kast och drar iväg , samma visa och en kopia går i retur. Ser en öring som hoppar upp med hela kroppen över vattnet , men för långt ut. Har fiskat lite mer än en timme och det känns fantastiskt , pratar med Lasse som har en retur på ca 66cm och någon dragning. Ska vada över en sandbotten till nästa rev 100m bort så jag går och kastar lite lojt när nummer sju kliver på. En pigg blänkare runt 1,5kg som lever rövare innan jag kan returnera den. Antagligen tobis i sanden som jagas? Fortsätter och bränner en till som inte behagar hugga igen efter att ha känt kroken. Innan jag är över sanden ser jag en till i ytan och snabbar på hemtagningen , då sitter nästa. Den drar ännu värre än föregående , följer linan ut men ser öringen hoppa 7-8m bredvid. Returnerar ännu en blänkare runt 1,5kg. Har en vakande till på revet jag kommer fram till , men den är inte intresserad. Nu är klockan halv nio och jag avslutar i mörkret, på väg tillbaka ringer Jens och berättar att han tappat en fin pga att kroken gått av i böjen. Själv har jag inte haft något problem med detta , här är den som jag tagit 15st på 2 dagar. Lite kortare mot den nya över är den allt , men skärpan på kroken har tappat pga stenar jag varit i de här dagarna.
Polenflugan
Lasse har returnerat 4 och brände 3st , samt hade några dragningar. Fisket har verkligen släppt nu !!!
Havsöring
Öland
Det är inte så lätt att få öringarna på bra bilder , men vill inte hålla dem för länge heller nu när vattnet börjar bli varmare. Idag hade vi 9-10 grader på sydöstra Öland, perfekt temperatur. Men det går fort upp nu när värmen kommer , men då flyttar vi oss norr över.

Det här inlägget postades i Fiskerapporter och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.