Lite om helgen fiske för team Öland.

När Erik anlände från Göteborg la vi upp taktiken för helgen. Tog det sista med Lasse över telefon innan vi gjorde klart fiskegrejerna innan det var läggdags. Nästa morgon bar det av till cykelaffären för att hämta ut startbrevet. Det var flera där som var på väg till sydöstra Öland. Vi begav oss till det stället som levererat bra under förra helgen. Men nu var det riktigt skitigt i vattnet , men vi försökte ändå. Lasse tog som vanligt första revet och ungdomarna fick knata iväg norr över. Erik började med en retur direkt , men sen inte ett liv för hans del. Lasse drog sen två praktbesor ca70 & 80cm. Sen större drog ut nästan lika mycket backing som fluglina , så Lasse trodde det var en fin blänkare. Själv hade jag inte en dragning förrän halv två och då var jag inte beredd alls. Utan linan gled ur fingrarna och öringen simmade iväg. Men det tog inte så lång tid innan ja returnerar en +2 besa. Lite senare en 50m bort har jag ett följe som inte vill hugga. Vinden har nu gått över på 5-7ms sydost så jag går fram och fiskar mig med vinden. En till retur +3 som är för smal returneras , har sen en till som inte vill fastna innan vi kör mot Källahamn. Dagen summerar till 6 invägda havsöringar , största på 3308gram tagen av Anders Jansson. Nästa morgon ringde klockan vid fem och telefonen en halvtimme senare. Lasse ville kolla så vi inte försov oss , och lägga upp taktiken för dagen. Vi delade på oss och Erik och jag körde längre söder ut. Erik har följe ett par gånger men de känns försiktiga i det klara vattnet. Byte av plats och jag har en som drar i flugan när jag lyfter. Dags att byta igen och här går det på bra med nordost och vattnet är lätt färgat. Nästan omgående bränner jag en på kort lina , och vi flyttar för sista gången. Framme tar vi var sitt rev och jag tappar en blänkare efter en 20min. Ringer Erik som haft kontakt och vill inte byta plats. Längre ut på revet får jag besök och det är dags att fiska sig inåt land. Sälen ligger kvar på en 30-40m en stund innan den simmar bort till Erik. Alarmet går på telefonen och jag ska dra ett sista kast. Här ser jag virveln bakom flugan och känner de försiktiga dragningarna. Gör ett längre stopp och då sitter den , en pigg ca50cm går på retur. Drar iväg ett kast till och nu slår det på stenhårt och dansen börjar. En kraftfull öring drar och hoppar , till slut tailar jag den och går upp på land. Ropar på Erik att vi måste åka , men tar ett kast till och bränner en. Två kast till utan resultat och jag går upp till Erik , och nu är det bråttom! Erik berättar att han haft 6 kontakter och tappat en +3 vid landningen. Synd att vi hittade dem så sent…När vi rullar iväg är vi 15min försenade och gasar på lite. Men tyvärr kom vi till Källahamn tre minuter försent och får inte väga in. Väger den efter cupen till 2610gram på 59.5cm , fulton 1.24. Men nu löste det sig ändå , Lasse vägde in en på fluga. Lasse hade flera returer under dagen på sitt rev som han vittjade av under dagen. Frågan är om jag får fiska revet någon mer gång när Lasse är med? 😉 Vi summerar helgen till hyfsad för vår del och ser fram mot nästa tävling i höst. Och där är nu anmälan öppen! För er som vill ha helgens resultat ligger de på länken HavsöringÖland nere till höger. Och för er som är på väg hit finns det möjlighet att hitta riktigt grov havsöring de närmaste två-tre veckorna. Det är flera som haft kontakt med +5-7 i helgen! Sen ett tråkigt besked för en del , näbbgäddan är i Skåne. 10-14 dagar brukar det ta innan vi har dem här, först några enstaka innan det börjar koka i vattnet på de hetaste platserna…

Det här inlägget postades i Fiskerapporter och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.