4 dagars fiske. Abborre/Havsöring

Förra fredagen 22/2  kom min vän Gustav från Sthlm på besök för att fiska med mig i fyra dagar.

På lördagen åkte vi till Kråkelund och började i en av de innersta fjärdarna. Men det var riktigt segt. vid lunch hade endast Gustav fått en abborre, dock väldigt fint på 780g och jag inte ett enda hugg. Då beslutade jag mig att vi skulle testa en helt ny fjärd ett par mil norr över i skärgården. Det visade sig att mitt beslut inte var det bästa jag har gjort i min fiske karriär. Det enda som hände efter lunch var att jag krokade en väldigt liten abborre i magen. Så fula namnet fick jag nog den dagen.

Söndag och nu var det öring som gällde. Gustav fiskade med spinn och jag med flugspö. Vi började längst upp och fiskade oss söderut i sundet. Det var bara någon grad i vattnet men väldigt fina förhållanden med allt ifrån frånlandsvind till sidvind, vågor samt dyningar. Men vi hade inte en enda kontakt.Havsörings föda

Även på måndagen så började vi på norra udden och vid björnabben. Men även denna dag inte ett pet på dessa platser. Där emot så stötte vi en älgko med 2st kalvar som vi bara var ca 70m ifrån innan dom sprang iväg. Ganska små odds att se det på Öland med tanke på kalvdöden mm. Efter älgsafarin så åkte vi längre söder ut än dagen innan. På första platsen så fick Gustav en liten blank öring runt 50cm som fick simma tillbaka. Själv så bytte jag mest flugor. Vi åkte ännu en bit söder ut och på andra kastet så får Gustav på en finare öring som vägde mellan 2-2.5kg. Jag går bort till honom för att hjälpa till med landningen och konstaterar med van röst att den sitter inte bra. Precis när den meningen var avslutad så lossnade fisken och  jag fick en blick utav Gustav att, om du inte hade sagt så så hade den aldrig lossnat :)…… Själv så fortsatte jag att byta flugor för öringarna lyste med sin frånvaro.Havsöringsfiske

Min Sambo Nathalie förljde med oss på tisdagen. Vi började på platsen där Gustav hade tagit sin första öring. Han började i mitten på sträckan och jag frågade Nathalie om hon ville börja söder om honom eller norr om. Hon valde söder. För mig så började den här dagen som dem andra 2. Inte ett liv. Efter att ha fiskat av 200m så kommer Nathalie fram och säger att hon tappade en på första kastet och hade följe ett tag senare. Mmm j–ligt kul för henne tänkte jag. Här har man gått och harvat i över 2 dagar utan en känning. Vi bytte plats och där äntligen så fick jag en liten öring i alla fall. runt halvmetern var den. Nathalie frös så vi körde hem henne och åkte ut på en ny plats de sista timmarna före skymningen. Där börjar jag med att dra en till storleken en västkustöring på dryga 20cm. 10 min senare i ett kast där jag ser att linan har trasslat sig så jag rycker upp linan snabbare än vanligt så kommer det en öring på ca 1.5kg och hugger efter flugan så att hela huvudet är över vattenytan. Fan skulle det trassla sig just i det kastet. Såg inte till den fisken mer i alla fall. Hade därefter en ganska fin dragning till i flugan innan vi åkte hem.

Mvh/

Johan Bjelkendal

Det här inlägget postades i Fiskerapporter och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Ett svar på 4 dagars fiske. Abborre/Havsöring

1. Fredrik Arnerby skriver:

Trevligt att läsa!
    Johan är du hemma något under påsken?