Fint väder och huggande Havsöringar.

I fredags så hann det bli ett par timmars fiske efter att min bil hade besiktats 14.10. Vinden låg på nordväst men vred under dagen till nordost 3-5m/s om jag inte minns fel.

Jag hade med mig både flug och spinnspöt. Jag började fiska med spinn på norrsidan av revet men ingen fisk. Först på sydsidan så högg det en öring men jag tappade den efter ett par sekunder. Efter det dröjde det inte många kast innan vattnet försvann bakom draget och ett riktigt vrålhugg med vattenkaskad till följd. Rullen skrek och fisken drog nästan 20m i första rusningen. Jag pumpade in den så jag fick en skymt av fisken. Helt ok storlek. Den drog ut en massa lina igen. Till slut fick jag in fisken till land och kunde konstatera att den var en välmatad öring på ca 2770g. När jag tog upp den så ramlade det ut 5 st spigg och en borstmask ur munnen på den.

Nu kände jag mig nöjd med spinnspöt och började fiska med fluga istället. Första fisken som högg började så klart hoppa och därefter simma i full fart emot mig. Jag fick lite panik så istället för att dra in fluglinan så släppte jag all lina och började tokveva istället, för att hoppas att den skulle vara kvar. Men den var så klart borta. Jag uppskattar den till 1.5kg. Nästa öring som högg var finare och riktigt bra fart i. Efter hugget så gör den ett riktigt högt hopp och 3 sekunder senare hoppar den 45grader till höger om mig med flugan i munnen men min fluglina pekar fortfarande rakt fram rakt fram. Jag drillar nu fisken med flugrullen uppskattar den till runt 2kg. Tyvärr så tvärdyker den och simmar rakt ner i en massa blåstång och jag tappar den med. grrrrrr. Sen dog vinden och fisken försvann. Men det blev 2 timmars roligt fiske i alla fall.

Av den ena filén ska jag prova att göra en Spicke öring

I lördags så kom jag inte ut förens klockan 16.00

Men det blev 3st. En under 50cm dom andra två mellan 1.3-1.5kg. Tappade även 2st. Jag fiskade både fluga och spinn men alla kontakter hade jag med spinn.

Igår blev det ett längre fiskepass i den hårda nordanvinden ca 6 timmar. Vinden la sig på eftermiddagen men vad hjälpte det. Inte en kontakt på hela dagen. Som lite salt på såren så träffade jag en äldre herre på ett utav ställena och han berättade att han hade fått 9st öringar i sitt landgarn natten till i fredags. Dom låg på mellan 2-7kg.

Det här inlägget postades i Fiskerapporter och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 svar på Fint väder och huggande Havsöringar.

1. Johan skriver:

Ja jag vet men dom där jävla bilderna strular ju alltid.

2. solle skriver:

Gör om gör rätt , eller kanske lättare att skriva lite varje dag istället? 😉