Havsöring. Borta bra men hemma bäst.

Igår kom jag hem efter en veckas arbete på färjan M/S Gotland. Nu när det är lågsäsong och den båten jag jobbar på går på södra linjen dvs Visby-Oskarshamn. Då går vi bara kvälls turer. Jag och Erik gick vakt 1 och var lediga mellan halv tolv och halv fyra varje dag.

Det var en himla tur att jag hade tagit med mig bilen till Gotland. För där i låg min fiskeutrustning. Vi landade totalt 22st öringar. Men det var mycket smått. Tror bara jag fick 3st godkända av mina 16 öringar. 4 av dom på fluga. I måndags hade vi röjfiske med 12st landade. Och hur mycket följen och hugg som helst. Det var fisk överallt. Erik fick då veckans största på 3-3.2kg blank o fin. Han tappade även en i samma storlek. Det var inte mycket lekfisk vi fick, 2-3st under de fyra dagarna vi fiskade.

Idag såg vindarna sådär bra ut så att jag inte kunde låta bli att åka ut. I bilen bestämde jag mig för att fiska på 2 ställen. En med flugspöt och en sträcka med spinn. Det visade sig att det bara blev ett ställe. Halv ett var jag framme vid stenen norr om Äleklinta. Det såg fint ut. Jag började kasta av sträckan jag skulle gå och hade kommit en bra bit innan jag kände att det stramade till i fluglinan. Tyckte jag såg en virvel men trodde att jag hade dragit flugan i en pall och virveln kom ifrån en våg. Men jag la ett kast till på samma ställe. Det stramade till igen och då såg jag att det var fisk. Missade det hugget också och forsätter att ta in flugan och det stramar till igen och jag lyfter spöt. Fan, bommade igen. Kastar ut än en gång och då vakade det bara 5m ifrån mig. Men efter att flugan landat så hugger en annan fisk flugan och den lyckades jag landa. 1.67kg vägde den. Det var en odlad fisk så jag bonkade den och snabbt ut med flugan igen. Det högg nästan dirrekt och jag står o drillar min andra fisk. Även den godkänd. Jag trivs, skrattar för mig själv och är exalterad. De följande 2 timmarna så lyckas jag landa 6st varav 3 är godkända. Jag bränner även 5st och uppskattar att 2 av dom var helt klart godkända. En upp emot 2kg.

Men vilken dag. Flugfiske när det är som roligast. Osäker på om detta är den dag  jag har haft flest kontakter på öring. Topp 3 i alla fall. Men det skulle jag aldrig erkänna för Lasse eller Niclas 🙂

Bilder kommer senare.

Mvh/ Johan Bjelkendal

Det här inlägget postades i Fiskerapporter och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

6 svar på Havsöring. Borta bra men hemma bäst.

1. Andreas skriver:

Lågoddsare. Men man vet ju aldrig, rätt vad det är så kanske man står där och viftar.

2. Johan skriver:

Hahaha Andreas… Visste att den skulle komma.

3. Andreas skriver:

Tummen upp för flugfiske!

4. Johan skriver:

Det stod inte Lasse på stenen