Gäddan på gång!

Gäddfiske på östra sidan 3 dagar i rad.

Jag & en vän passade på att fiska lite gädda i helgen när vädret var som bäst!Första dagen var nu i fredags, vädret var strålande sol och det blåste inte speciellt mycket, vi åkte ner på  kvällen runt 6 tiden så vi hade ungefär 1,5 timme på oss innan solen gick ner. Jag kände på mig redan när jag kom fram att det skulle bli en lyckad fisketur då jag knappt han ta 3-4 steg i vassen förens det simmade ut ett stim med gäddor! oj oj tänkte ja och drog ett fuling kast framför dom som någon utav dom stötte på,det började bra och small till direkt, tyvärr var jag lite för snabb i mothugget så fisken släppte nästan direkt. efter tredje kastet small det till ännu en gång och nu kände jag att den satt ordentligt. Det var en liten gädda på ca 2kg, runt 20:00 tiden var vi färdiga och jag fick totalt 10 gäddor och hade ungefär lika många som släppte och som inte han hugga som vände precis framför vadarbyxorna. Kompisen fick totalt 5 gäddor och tappade ett antal.Gäddorna låg runt 1 kilo upp till 3-4kg och jag måste säga att blev en väldigt lyckad kväll med mycket fisk ,underbart väder,ett par öl, och mycket trevligheter!

Lördag: fredagen visade sig vara mycket bra och vi hoppades även att lördagen skulle bli lika bra i fiskeväg. Vädret gick ju i alla fall inte att klaga på! strålande sol och knappt någon vind alls. Vi bestämde oss för att grilla och käka lite gott på dagen så åker vi ner samma tid som vi var nere igår sa vi till varandra. 18.00 var vi nere och det såg väldigt vackert ut. Vattnet var helt vindstilla och fisket var bra även denna dag. Jag älskar känslan när det är helt vindstilla på vattnet och du ser att en stor våg kommer efter ditt bete. Man får en kick i hela kroppen som är så grymt skön! 😀 sedan smäller det och gäddan hoppar för fullt. Denna dagen fick vi inte lika många gäddor, tror vi fick 18 eller 19st men det var finare väder och det var grymt kul när man fick vara med om lite vågor bakom sitt Jerkbait bete! 🙂

Söndag:(IDAG) Efter som vi kört kvällsfiske både fredagen och lördagen så tänkte vi att vi skulle köra ett gäddfiske pass ganska tidigt på söndags morgonen så lite efter 8.00 var vi igång på fötterna igen. Fint väder som dom andra dagarna och fisket gick inte att klaga på, vassen var full av gäddor så jag och min vän prövade att gå rakt ut ca 10-15 meter sedan vände vi oss om och kastade längst vassen istället för att fiska rakt ut mot det djupa. Det visade sig att det funkade väldigt bra. Vi fick 13 gäddor totalt idag och jag tog helgens största på 6kg, den såg inte så stor ut men den var fruktansvärt bred!! verkar som dom större gäddorna är på väg in på det grunda eller var det bara en ensamvarg? Det har varit väldigt mycket småfisk nu på senaste tiden vilket är väldigt bra och gör en väldigt glad! läste nyss att dom som fiskar öring hade fått gädda på västra sidan, roligt att höra! Jag säger som Niclas Solberg, (solle) det verkar som gäddorna är på stark frammarsch efter många dåliga år. Hoppas det fortsätter så!

SKITFISKE!

Hälsningar Niklas Knuten

Det här inlägget postades i Fiskerapporter. Bokmärk permalänken.